självmord, broar, kultur, sociala fenomens uppkomst, våld, händer

Jag tittar på en musikvideo av Zeraphine – out of the void, en vän har alltid varnat mig för att lyssna på deras texter, att det är musik folk tar livet av sig till, hon tipsade mig ovilligt om deras musik.

Nu förstår jag lite bättre. Den är meddragande trots att jag inte har minsta lilla lust att ta livet av mig så blir det vackert, begärligt att ta livet av mig under den stund jag tittar på videon – farligt.

Texten handlar väldigt uppenbart om en vän som tagit livet av sig och att jaget nu är redo att också ta sitt liv. Musikvideon är vacker, estetiken ger en religiös eller romantiserande känsla. Det är natur, himmel, kyla, skog, sorglig musik, sorglig röst, snö, kallt, skog, himmel, kyla, och – här kommer det intressanta – en bro över en motorväg.

Fram till nu har broar över motorvägar för mig varit just broat över motorvägar, genom denna musikvideo så framträder de som en helt ny slags fenomen, en helt ny slags ting, en symboltyngt plats, en vacker plats: högt över marken, trafik susandes fram under, ett hopp, ett fall från döden (friheten, stillheten, att få vara med dig igen, osv.).

Plötsligt kan jag se hur en bro över en motorväg (kan det finnas någon tråkigare, stelare, livlösare plats kan man vara benägen att tänka – har jag tänkt till nu) som en vacker plats, en plats för meditation, lugn, en plats att reflektera över livet, sitt liv, de man älskar och saknar, drömmar man har och drömmar som krossats. Kan det bli en plats för rekreation, för sorgearbete? För arbete för att komma till ro och acceptera sitt liv och sitt öde?

Jag läste igår på nätet om hur de sätter upp vajrar på västerbron i Stockholm för att det är en hotspot för hoppare i Stockholm (80-90% av Stockholms hoppare). De väljer den östra sidan – varför visste inte trafikverket – men det framgår av artikeln att den sidan vetter mot staden, ljuset.

Vi kan genom kultur övervinna vår natur, vi kan med kultur få oss till att välja döden, som något vackert, som en del av en gemenskap.

Detta säger något om hur fenomen uppstår och vad som inte existerar i vår värld.

Fram till nu har inte motorvägsbroar existerat på detta sätt för mig – trots att jag intellektuellt vetat att folk hoppar från broar – de har enbart varit tråkiga, ointressanta, sterila platser man passerar men aldrig är på, inte kan vara på. Nu har jag en ny förståelse, vilket jag även vill uttrycka i termer av att ett nytt fenomen har uppstått för mig – inte bara att motorvägsbroar ändrat betydelse.

Nu kommer jag till en helt annan men relaterad poäng:

I min sons värld så finns inget våld, det existerar inte i din värld att en hand kan vara våldsam, en källa till smärta, något hotfullt. Och även om han i framtiden kommer lära sig, få veta att det finns våld och att det finns föräldrar som slår sina barn så kommer han inte att förstå i bemärkelsen att detta fenomen inte kommer att existera för honom om han inte själv upplever det eller läser en god bok eller ser en bra film eller musikvideo som levandegör fenomenet för honom.

Mina tankar går nu till alla de barn som redan tidigt får bekanta sig med handens, nävens, alla möjligheter, dess dubbla betydelse. Handen som kan slå, hålla hårt, förgripa sig. Samma hand som ska mata, byta blöja, klappa. Jag kan inte ens föreställa mig hur världen ter sig för ett barn som tidigt måste lära sig denna erfarenhet, som måste leva i en värld där sådana fenomen existerar. I min värld finns inte sådana händer.

Om erikjboström

Filosof: tänkare, samhällskritisk, jag ristar inga svar i i sten, allt är omförhandlingsbart, ständigt påväg framåt.
Det här inlägget postades i film/tv-serier, Filosofi, vardagliga betraktelser och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

