Never let me go – Kazuo Ishiguro – 3 – Kloner och djur

Analys av ett tema i filmen Never let me go (efter boken med samma titel av Kazuo Ishiguro).

Jag har ovan beskrivit klonernas situation och samhällets syn på dem. Det går att dra en parallell till hur vi idag ser på och behandlar djur i köttproduktion. Vi får lära oss av vårt samhälle att inte se det inte som att de har en själ, att de inte kan lida, att de inte känner smärta och rädsla. Fast vårt samhälle är lika typiskt motsägelsefullt på denna punkt som den som står inför rätta och säter att ”jag var inte på mordplatsen, och om jag var där så gjorde jag inget, och om jag gjorde något så var det inte med flit”. För inför uppenbara exempel på djurs lidanden så är det helt legitimt att säga att ”om det är så att de lider så äter jag bara svenskt kött, och om det nu är så att även svenska djur lider så äter jag bara ekologiskt kött, osv. osv.”. Precis som med frågan om klonernas själ så är frågan om huruvida djur lider eller inte är inte en fråga om kunskap det är en fråga om att se deras lidande, det är en fråga om att erkänna, respektera och acceptera djurs rätt till sina liv och att jag inte har rätt att döda dem för min njutnings skull. Med ”kunskap” (alltså ”övertygelse” eftersom det inte existerar något sådant som ”kunskap” om mentala tillstånd) kan vi aldrig slutgiltigt grunda en etik. Men med ”erkännande” kommer en etik automatiskt. Med erkännandet kommer ett ”jag kan inte göra detta mot dig!”.

Om erikjboström

Filosof: tänkare, samhällskritisk, jag ristar inga svar i i sten, allt är omförhandlingsbart, ständigt påväg framåt.
Det här inlägget postades i film/tv-serier, Filosofi, klimatångest och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

