Är du feminist eller konservativ?

Är du feminist eller konservativ?

Det känns svårt att i vår del av världen idag tala om omvälvningar av samhället. Jag önskar ett samhälle utan ägande, utan lönearbete, utan ett penningsystem, utan två kön, ett samhälle med kollektivt ägande, ett samhälle där alla hjälps åt och gör det som behövs, ett tolerant samhälle där varje individ får hitta sin egen stil och sexualitet utan att behöva förhålla sig till ett fåtal normer (man eller kvinna, heterosexuell eller homosexuell, singel eller i en relation). Om jag säger att jag önskar detta känns det som att folk i bästa fall blir provocerade och tycker att det är befängt, i värsta fall tycker de bara att det är ointressant nonsens. Jag upplever det som att de flesta i min omgivning är helt fast i att det inte går att organisera ett samhälle på något annat sätt än den kapitalistiska och patriarkala modell vi har idag.

Jag är feminist. Jag är maskulinitetskritiker. För mig betyder detta att försöka tänka bortom vårt samhälles ramar. Med feminism menar jag queer-intersektionalitets-eko-feminism. Jag tror att denna feminism inbegriper alla relevanta dimensioner av ett hållbart och gott samhälle. (om jag missat någon aspekt kanske du kan upplysa mig?)

Om erikjboström

Filosof: tänkare, samhällskritisk, jag ristar inga svar i i sten, allt är omförhandlingsbart, ständigt påväg framåt.
Det här inlägget postades i kulturkritik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

