monogami, polyamori och relationsanarki

Monogami och dess tillhörande idé om äganderätt och svartsjukans legitimitet är fruktansvärt livsfientliga. Vi lever bara en gång och kärlek, bra sex, glädje, trygghet, uppskattning, osv. tillhör livets goda. De är inte bundna till enbart en person, det vet vi alla. Vi kan skilja mellan förälskelse och kärlek, vi älskar vår livspartner/våra livspartners, våra föräldrar, barn, vänner, medmänniskor och husdjur på olika sätt.

Varje relation är unik och varje relation har sin ”livsbana” – sin historia och sin utvecklingskurva. I den monogama ideologin underkuvas alla relationer, de stängs in i strikta boxar och den relation som sätts som primär är extra hårt kuvad.

Relationsanarki – med detta menar jag att låta varje relation växa på sina egna villkor, att inte erkänna idén om äganderätt och svartsjuka som en legitim känsla – är den enda synen på relationer som stämmer med verkligheten och den är livsbejakande. Att låta varje relation få växa på sina egna villkor innebär naturligtvis en öppenhet för att en viss relation kan växa ut till ens primära, man skulle som relationsanarkist kunna sluta i ett monogamt kärnfamiljsliv, men då är det ett autentiskt kärnfamiljsliv, då är det inte något man letts in i av sociala konventioner, men det kanske lika gärna leda till ett öppet förhållande, till ett polygamt förhållande eller till att man vägrar definiera sina relationer i klassiska termer.

Kanske är det såhär:

En av vår kulturs kollektiva livslögner är att ”alla hittar någon att leva med”, så som vi lärt oss när vi håller på att bli tonåringar och oroar oss för att ingen tycker om mig, bara för att ”Kalle i parallellklassen inte ville dansa med mig i fredags”. Jag avser nu att fråga huruvida innebörden i detta uttryck är en kollektiv livslögn. Innebörden tar jag som denna: alla hittar den rätte att leva med. Men det är skillnad på att hitta någon och att hitta den rätte. Men om man tar någon bokstavligt är det ju inte längre lika lockande och tröstande…tvärtom är det ju skrämmande och deprimerande – jaha, så jag kommer hitta någon att leva med som jag passar dåligt ihop med, som går mig på nerverna, som jag glider ifrån med tiden, som inte förstår mig, som slutar älska mig med tiden…som sagt, rätt deprimerande. Men det är ju inte detta vi menar, vi menar ju uttrycket som ett tröstande, hoppingivnade löfte om framtida kärlek, bra sex, glädje, trygghet, uppskattning, osv.

Jag undrar om det är så att människor klamrar sig fast vid monogami och dess tillhörande idé om äganderätt och svartsjukans legitimitet därför att de flesta inte hittar den rätte utan enbart ”någon”. Och de som enbart är ”någon” för varandra måste stänga in sig, skjuta bort uppskjutande känslor av förälskelse för andra.

Detta är ytterst tragiskt.

Relationsanarkis är verkligen inte oförenligt med idén om att hitta ”den rätte” – tvärtom, jag skulle säga att det endast är om man vågar släppa känslornas och relationernas tömmar och låta dem fara som de vill som man kommer kunna upptäcka vem – eller vilka! – som är ens själsfränder – och själsfränder kan man ha oavsett vad för andra relationer man har och det är inte det enda vi behöver för att leva ett gott liv. Vi mår bra av alla typer av relationer; nära vänner att gråta ut hos, livslånga relationer, arbetskamrater, festarkompisar, knullkompisar, ytliga bekanta, osv osv.

Vi måste våga se att relationsanarkis är det enda som stämmer med verkligheten, vi måste kasta bort livslögnen att alla hittar den rätte – det gör vi sällan, däremot intalar vi oss ofta att ”någon” är ”den rätte”.

Om erikjboström

Filosof: tänkare, samhällskritisk, jag ristar inga svar i i sten, allt är omförhandlingsbart, ständigt påväg framåt.
Det här inlägget postades i kulturkritik, polyamori / relationsanarki, självkritik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

