Novalis – guldkorn, sexism, Irigaray

”Man borde alltid, för att lära känna livet och sig själv, skriva en roman vid sidan om.”

– Novalis, Förarbeten, f. 97, i Fragment.

Har läst Novalis idag.

En riktig besvikelse. Jag gillar fragment som form och hittade några fina, men den slog inte an.

Innehöll en hel del misogyna och eurocentriska fragment. Jag kan inte lägga av mig mina Irigaray-glasögon. Ju mer jag sätter mig in i filosofihistorien, desto större tyngd får hennes tematisering av det Enas appropriering av det främmande, det andra som det ”mystiska”, det som ska behärskas och penetreras. Det visar hur det andra måste göras främmande och mystiskt just därför att det är undanglidande, överflöd, och utövar motstånd för att inordnas och beskrivas inom det Ena.

Fragment avslutas med ”vatten är en våt flamma”

– in your dreams Novalis.

Om erikjboström

Filosof: tänkare, samhällskritisk, jag ristar inga svar i i sten, allt är omförhandlingsbart, ständigt påväg framåt.
Det här inlägget postades i Filosofi, kulturkritik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

