”you have to say, okey…I’ll be part of this world”

Ibland vill jag bara skita i allt som har med politiskt engagemang och ansvarstagande att göra, dra mig undan, ägna mig åt hedonistiska njutningar och låta skeendena här i världen ha sin gång.

Jag tänker: varför ska jag offra min tid och min energi? Jag har det bra som det är, jag tillhör de priviligierade. När jag engagerar mig politiskt är det ju för att andra ska få det bättre. Till och med klimatförändringarna och överutnyttjandet av resurser och förstörandet av miljön kommer antagligen inte hinna påverka mig under min livstid (eller?).

Men idag tänker jag inte så, idag tänker jag: Ja, jag accepterar att jag är en del av denna värld och jag ska göra vad jag kan för att göra den bättre.

Om erikjboström

Filosof: tänkare, samhällskritisk, jag ristar inga svar i i sten, allt är omförhandlingsbart, ständigt påväg framåt.
Det här inlägget postades i Filosofi, Politik och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

